پله پله تا ملاقات خدا
نوشته شده توسط : gogos

'عبدالحسین زرین كوب'، محقق، نویسنده، ادیب و مورخ بزرگ معاصر در بیست و هفتم اسفند سال 1301 هجری خورشیدی در 'بروجرد' دیده به جهان گشود.

وی تحصیلات مقدماتی خویش را در بروجرد به پایان رساند و به تشویق پدر، اوقات فراغت خود را صرف فراگیری علوم دینی، حوزوی و ادبیات عرب و تا پایان دوران متوسطه اغلب كتاب های مربوط به تاریخ، فلسفه و ادبیات را مطالعه كرد.

زرین كوب پس از پایان این دوره، برای ادامه تحصیل به تهران آمد و اندكی بعد اشتیاق وافر وی به علوم و فنون ادبی سبب شد تا در امتحان ورودی دانشكده ادبیات، رتبه اول را كسب كند و به عنوان دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران به تحصیل بپردازد.

پس از مدتی زرین كوب با رتبه اول از دانشگاه فارغ التحصیل شد و یكسال بعد به عنوان دانشجوی دكترای رشته ادبیات در دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت. پس از اخذ مدرك دكترا، از جانب استاد 'فروزانفر' به دانشكده علوم معقول و منقول دعوت شد و با رتبه دانشیاری، كار تدریس را در دانشگاه تهران آغاز كرد.

وی در كنار عده ایی از فضلای عصر خود همچون 'عباس اقبال آشتیانی'، 'سعید نفیسی'، 'دكتر معین'، 'پرویز ناتل خانلری'، 'غلامحسین صدیقی' و 'عباس زریاب'، برای مشاركت در طرح ترجمه مقالات دایرة المعارف اسلام، دعوت شد و از آن پس فعالیت های خود را زمینه های مختلفی چون مباحث حكمت و فلسفه مخصوصا فلسفه غربی آغاز كرد و توانست نخستین كتاب خود را با عنوان 'فلسفه، شعر یا تاریخ تطور شعر و شاعری در ایران'در بروجرد منتشر كند.

او با فراگیری دو زبان ایتالیایی، آلمانی و زبانهای دیگری چون فرانسه، انگلیسی و عربی كه از قبل آموخته بود، به آموزش و تدریس این زبان ها پرداخت.

دكتر زرین كوب در طی این دوران با سردبیری مجله هفتگی 'مهرگان' و تدریس به عنوان استاد در دانشسرای عالی تهران و دانشكده های هنرهای دراماتیك، همكاری با 'مجتبی مینوی' در موسسه لغت فرانكلین و همچنین پذیرش سردبیری مجله 'راهنمای كتاب' توانست فصل نوینی را برای ارائه ادبیات معاصر ایران در مجلات به وجود آورد.

وی همواره فعالیت علمی خود را به گونه ای چشمگیر برای انتشار مجلاتی چون سخن، یغما، جهان نو، دانش، علم و زندگی، مهر و فرهنگ ایران زمین ادامه داد. او در سال های 1347 تا 1349 به عنوان استاد میهمان در دانشگاه های 'كالیفرنیا' و 'پرنیستون' آمریكا به تدریس علوم انسانی پرداخت، سپس به ایران آمد و در دانشگاه تهران فعالیت علمی خود را در دو گروه تاریخ و ادبیات دنبال كرد.

وی برای دیدار از كتابخانه ها، موزه ها، موسسات علمی و تهیه عكس از بعضی نسخه های خطی فارسی و عربی، سفرهای بسیاری را به اروپا، آمریكا، جمهوری شوروی(سابق)، هند، پاكستان و كشورهای عربی داشت كه دراین سفرها با جمعی از دانشمندان و نویسندگان بزرگ ایرانی و خارجی آشنا و به بسیاری از مجامع و مجالس علمی جهانی، به عنوان نماینده ایران دعوت شد. حضور در مجامعی چون ، پنجمین كنگره اسلامی در بغداد، بیست و ششمین كنگره بین المللی شرقشناسان در دهلی نو، كنگره بین المللی علوم تاریخی در وین، كنگره تاریخ ادیان در ژنو، مجلس بزرگداشت حافظ شیرازی در دوشنبه تاجیكستان، كنگره بزرگداشت نظامی گنجوی در ایتالیا، مجمع عمومی سردبیران طرح تاریخ تمدن اقوام آسیای مركزی در پاریس، كنگره بزرگداشت مولوی در مونیخ، كنگره جهانی بزرگداشت خواجوی كرمانی در كرمان و كنگره همكاریهای اقوام آسیای مركزی در تهران در سوابق این ادیب برجسته ایرانی ثبت است.

استاد زرین كوب آثار گرانبهای بسیاری را از خود برجای گذاشت كه از آن جمله می توان 'با كاروان حله، شعر بي دروغ، شعر بي نقاب، از كوچه رندان، سیري در شعر فارسي، سر ني، بحر در كوزه، پله پله تا ملاقات خدا، پیر گنجه در جست‌وجوي ناكجاآباد، از ني‌نامه (برگزیده مثنوي معنوي)، دو قرن سكوت، تاریخ ایران بعد از اسلام، فتح عرب در ایران (به زبان انگلیسي در تاریخ ایران كمبریج)، تاریخ مردم ایران (دو جلد)، روزگاران ایران، دنباله روزگاران ایران، روزگاران دیگر، ارزش میراث صوفیه، فرار از مدرسه، جست‌وجو در تصوف ایران، دنباله جست‌وجو در تصوف ایران، در قلمرو وجدان، شعله طور (درباره زندگي حلاج)، بنیاد شعر فارسي، ادبیات فرانسه در قرون وسطي، ادبیات فرانسه در دوره رنسانس، متافیزیك، شرح قصیده ترسائیه خاقاني، فن شعر ارسطو، ارسطو و فن شعر و ...' را نام برد.

دكتر 'عبدالحسین زرین كوب' نویسنده و محقق معاصر بزرگ ایرانی در بیست و چهارم شهریور سال 1378 به دلیل بیماری قلبی دیده از جهان فروبست و تاریخ شعر و ادب ایران را با آثاری به یادماندنی و ارزشمند تنها گذاشت.

اطلاع**9128**1717





:: برچسب‌ها: انگور چینی , پرنده , به من ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: